tiistai 25. kesäkuuta 2013

Kesä ja kärpäset tulivat!


Vuoden odotuksen jälkeen se on taas täällä – kesä! Tosin viime kesä taisi unohtaa tulla. Sen verran oli sateista ja koleaa, että jäi koko vuodenajasta huijauksen maku suuhun. Mutta nyt ollaan taas kesäsesongin kynnyksellä ja odotukset ovat korkealla, sekä säiden että museovieraiden kiinnostuksen suhteen.

Kesä museossa on aina arvoitus. Kesän sujumiseen ja asiakasmääriin vaikuttavat lukemattomat seikat. Sää lienee yksi niistä tärkeimmistä. Jos on kuumaa ja aurinkoista, ei ihmisiä näy museossa, koska ranta ja mökki ovat ne kiehtovammat kohteet kuumana kesäpäivänä. Silloin museota voisi viidakkomarkkinoida ihanan viileänä ilmastoituna kohteena, missä voi viilentää selkää ja hakea samalla elämyksiä ja tietoa. Sateinen sää taitaa olla kuitenkin enemmän museovierailuun kannustava ilmanala. Viime vuonna siihen aikaan, kun yleensä Suomessa vietetään kesää, oli Etelä-Karjalan museossa hyvä sesonki. Silloin asiakkaita riitti ihastelemaan I.K. Inhan kansallismaisemakuvia ja Koiramäen enteitä ja ennustuksia.

Kesäkuun alun kukkaloistoa Linnoituksessa. Kuva: EKM/Seppo Pelkonen
Tokihan sään ohella museon kesän kiinnostavuuteen vaikuttavat esillä olevat näyttelyt. Asiakasmääriin vaikuttaa olennaisesti myös se, onko suuri yleisö saanut tietoa mitä museossa olisi tarjolla. Eli näyttelyn näkyminen viestimissä ja matkailumainoksissa vaikuttaa myös asiakasmääriin.

 Kesällä museossa käy enemmän matkailijoita kuin muina vuodenaikoina. Kesä on myös museoväelle erilaista aikaa, jolloin kassoille tulevat kesätyöntekijät, nuoret ja reippaat asiakaspalvelijat. Vakituinen väki sen sijaan lomailee vuoroin pitkin kesää. Kesä ei siis ole otollista aikaa lähestyä tietopalvelukysymyksillä, koska oletettavaa on, että vastaaja on juuri aloittanut neljän viikon lomansa ja palaa täyttyneen sähköpostilaatikon äärelle vasta pitkän ajan kuluttua.

Pari ajatusta matkailusta


Mitä matkailu on? Yksinkertaisesti ajatellenhan se on sitä, että ihminen matkustaa pois päivittäisestä asuin- ja elinympäristöstään mieleiseensä kohteeseen. Turismi on teollisen ajan matkailun muoto, jossa matkailija kiertelee katselemassa paikkoja. Museot ja muu kulttuuri ovat tyypillisiä matkailun sisältöjä, minkä perässä matkailija, tai turisti, monesti matkustaa kohteeseensa. Samoin luonto ja siihen liittyvät aktiviteetit. Ajoittain tämä perusasia tuntuu jäävän unohduksiin. Eihän matkailija jaksa pitemmän päälle kiinnostua paikasta, joka ei tarjoa muuta kuin kivat, siistit puitteet, muttei sisältöä matkalle. Toki perustarpeet, kuten yöpymispaikka, ruokapaikat ja ostosmahdollisuudet antavat valmiudet onnistuneelle matkalle. Harva matkailija kuitenkaan lähtee yksin hotellin, ravintolan tai kaupan perässä kohteeseensa tai ainakaan palaa samaan paikkaan yhä uudelleen.

Rakuunat saapuvat! Kuva: EKM/Seppo Pelkonen
Suomi on täynnä ihania kesäkaupunkeja, jotka houkuttelevat matkailijoita erilaisella tarjonnallaan. Lappeenranta on perinteisesti ollut yksi suosituista kesämatkailukohteista Saimaan rannalla. Täällä on vietetty iloista lomaa Itä-Suomessa ja voitettu Suomen kauneimman kunnan kaupunkisarja (muistini mukaan Suomen kolmanneksi kaunein kunta, mutta ykkönen Kangasniemi ja kakkonen eivät olleet kaupunkeja). Jossain vaiheessa Lappeenranta muuttui portiksi Viipuriin ja nyt taitaa mainoskuvissa komeilla hiekkalinna.
Omaleimaisuudella ja olemassa olevalla hyvällä voi myös houkutella matkailijoita. Kyllä vety ja atomi, Saimaa ja satama, Linnoitus ja sen kulttuuritarjonta sekä omintakeinen eteläkarjalaisuus voidaan myös valjastaa matkailun houkuttimiksi. Aina ei tarvitse pyörää keksiä uudelleen, kun se on jo perinteisesti ollut olemassa. Tuunata sitä toki voi, ja pitääkin, aika ajoin.

Aurinkoista ja asiakasrikasta kesää museoissa ja muissa riennoissa!

Teksti: Satu Eiskonen
Kirjoittaja on Etelä-Karjalan museon intendentti, jonka vastuualueisiin kuuluvat mm. näyttelytoiminta, tiedotus ja markkinointi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti