KOHTI HIILINEUTRAALIA MUSEOTA, osa 2
Lappeenrannan museoiden kestävän kehityksen ja hiilijalanjäljen laskemiseen liittyvistä toimista kirjoitettiin viime kesäkuun blogissa (http://elavamuseo.blogspot.com/2021/06/kohti-hiilineutraalia-museota.html). Hiilijalanjälki on nyt laskettu ja tämä teksti on jatkoa tuolle tekstille.
Laskelman tulokset
Kun kaikki tarvittavat tiedot oli kesällä 2021 kerätty LCA
Consulting Oy:n ohjeistusten mukaisesti, se teki lopullisen laskelman noudattaen
Greenhouse Gas (GHG)-protokollan mukaisia standardeja. Laskennassa käytetyistä
standardeista huolimatta on huomioitava, että tulokset eivät ole absoluuttisia
arvoja, ja epävarmuudet tulee huomioida tuloksia tulkittaessa. Laskentaa ei ole
myöskään verifioitu kolmannen osapuolen toimesta.
Vuonna 2020 museoiden hiilijalanjäljeksi muodostui yhteensä
275 hiilidioksidiekvivalenttitonnia (275 t CO2-ekv.). Hiilijalanjälkeen
laskettiin omasta toiminnasta ja ostetun energian tuotannosta aiheutuneet
kasvihuonekaasupäästöt. Aivan kaikkia toiminnasta aiheutuvia päästöjä ei
laskettu mukaan. Esimerkiksi henkilökunnan kodin ja työpaikan väliset matkat
jätettiin pois laskelmasta.
Suurimmat
hiilijalanjäljen aiheuttajat olivat tiettyjen museon käyttämien kiinteistöjen
öljylämmitys ja oman pakettiauton käyttö (33 %) sekä kaukolämmitys (32 %).
Käytetyn energian ja polttoaineiden toiminnot eli polttoaineiden valmistuksen,
kuljetuksen ja siirtohäviöiden aiheuttamat päästöt nousivat vielä kolmanneksi
suurimmaksi (16 %) hiilijalanjäljen muodostajaksi.
Ostetuista tavaroista ja palveluista (13 %), toiminnasta
syntyvistä jätteistä (4 %), sisäisistä kuljetuksista (1 %) ja liikematkoista (1
%) aiheutuvat kulut olivat hiilijalanjäljen laskentaa ennalta huonommin
tuntevalle yllättävänkin pieniä. Sähkönkulutuksesta ei aiheutunut minkäänlaista
hiilijalanjälkeä, koska Lappeenrannan kaupungin käyttämä sähkö tuotetaan
uusiutuvalla energialla.
Kuva: LCA Consulting Oy
Ilman Lappeenrannan
kaupungin Green Leaf 2021 -kumppanuuden kautta saatua tukea hiilijalanjäljen
laskemisen toteuttaminen ammattimaisesti standardien mukaisesti ja nykyisellä
tarkkuudella, ei olisi varmasti ollut mahdollista.
Kohti
hiilineutraalimpaa museota
Lappeenrannan museot selvitti hiilijalanjälkensä yhtenä
ensimmäisistä museoista Suomessa. Hyvin pian sen jälkeen, kun asiasta syksyllä
2021 tiedotettiin, kertoivat kestävän kehityksen toimista ja hiilijalanjäljen
laskennasta myös mm. Akseli-Gallen Kallelan museo, Serlachius museot ja
Mannerheim-museo.
Lappeenrannan museot ovat iso osa kaupungin toimintaa ja niiden hiilijalanjälkeä ei ollut koskaan selvitetty. Nyt siihen avautui sopiva tilaisuus, sanoo ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen.
- Koko kaupungin hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseksi on tärkeää, että tiedämme eri yksikköjemme hiilijalanjäljen lähteet. Nyt museoiden osalta asia on selvitetty ja voimme alkaa pohtia toimenpiteitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi niissä.
Suoritetusta laskemasta käy ilmi, että ylivoimaisesti suurin hiilijalanjälki muodostuu käytettyjen kiinteistöjen lämmityskuluista. Selkeimpiä ja merkittävimpiä hiilijalanjälkeä pienentäviä toimenpiteitä olisi öljylämmitteisten vuokratilojen muuttaminen kaukolämmitteisiksi tai kyseisistä tiloista luopuminen. Lisäksi hiilijalanjälkeä pienentäisi käytössä olevien kiinteistöjen lukumäärän vähentäminen. Toinen merkittävä toimenpide olisi kaukolämmön vaihtaminen vihreään kaukolämpöön, kertoo museonjohtaja Päivi Partanen.
- Pitkällä tähtäimellä meidän tavoitteemme on luopua näistä monista tiloista ja saada niiden tilalle yksi asianmukainen kokoelmatila.
Muita hiilijalanjälkeä pienentäviä toimenpiteitä olisivat
museon ajoneuvon vaihtaminen vähäpäästöisempään, entistä harkitummat hankinnat,
jätteiden määrään vähentäminen ja lajittelun tehostaminen sekä työmatkailun
harkittu lisääminen koronan hellitettyä.
Lappeenrannan Green Leaf 2021 -vuoden päätöstilaisuudessa puhui mm. kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari. Kuva: Mikko Pirinen
Päästökompensointiin
Lappeenrannan museot ei ryhdy. Päästöjen vähentäminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen
ilman kompensointia on tärkeämpää. Kompensoinnissa kaupunki tavoittelee mallia,
jossa päästöt voidaan kompensoida keskitetysti koko kaupungin alueelle kaikille
toiminnoille samalla kertaa.
Teksti:
Mikko Pirinen, amanuenssi, Lappeenrannan museot
Kommentit
Lähetä kommentti