tiistai 3. syyskuuta 2013

Ideoita pursuava asiakasraati

Eilen oli mahtavan aurinkoinen ja lämmin syyskuun ilta ja oli aivan uskomatonta, kuinka moni asiakasraatilaisistamme oli halunnut tulla linnoituksenmäelle kokoukseen.
Tunnelma oli taas, kuten aina, innostunut ja energinen.
Illan teemana oli pienen alustuksen jälkeen keskustella museon kokoelmista. Reija oli tehnyt koosteen Etelä-Karjalan museon kokoelmatyöstä, jonka lopuksi hän heitti ilmaan kysymyksen: millä tavalla museo voi tallentaa nykyajan elämää ja ilmiöitä.

Keskustelu rönsyili ja saimme paljon ideoita, joista kaikkia en vielä tässä vaiheessa aio paljastaa :).

Museon asiakasraati kokoontuu neljä kertaa vuodessa.
Minusta parasta asiakasraadin kokouksissa on se ideoiden ilmaan heittely ja kun niitä siellä aikamme pallotellaan, tuleekin maali. Löytyy Se juttu, jota sitten lähdetään viemään eteenpäin.  Nyt päätimme tehdä yhteisen dokumentaatioprojektin. Raatilaiset ottavat kamerat, tabletit ja nauhurit mukaan ja dokumentoivat yhden lappeenrantalaisen ilmiön tiettynä erikseen sovittuna päivänä.  Päivästä sai museo luvan päättää ja se lienee joku marraskuun lehdetön ja haaleavaloinen päivä. Näin saamme vähintään parikymmentä näkemystä oman alueemme ilmiöistä ja kaikki samalta päivältä.  Tällaisia yhden päivän dokumentaatioitahan on tehty muualla aiemminkin, mutta tässä tapahtumassa on mielenkiintoista nähdä, kuinka erilaisia tai samanlaisia näkemyksiä löytyy raatilaisistamme kun on kyse samasta maantieteellisestä alueesta. Loppusyksystä saadaan nähdä sitten tuloksia. Odotan jännityksellä.

Päivi

Päivi Partanen on Lappeenrannan museotoimenjohtaja, joka pitää erityisen paljon asiakasraadin kokouksista.

2 kommenttia:

  1. Mahtavaa kuulla positiivisia kokemuksia asiakasraadista! Jyväskylässäkin on ollut hieman samankaltaista toimintaa hyvällä menestyksellä. Toivoisin vain että nuoret ottaisivat enemmän (ja rohkeammin) osaa juuri tuollaisiin juttuihin, sillä mehän niitä tulevia/nykyisiä museokävijöitä olemme.

    VastaaPoista
  2. Meillä on ollut tosi positiivisia kokemuksia ja uskon, että pikkuhiljaa museotyö tulee tämänkaltaisen toiminnan avulla yhä kiinnostavammaksi ja läheisemmäksi kaikille kaupunkilaisille. Vuonna 2012 museon kävijämäärä lähes tuplaantui edellisestä ja nöyrästi arvelisin, että se johtui paitsi yleisöä kiinnostavista näyttelyistä, myös jo useita vuosia kestäneestä toiminnasta asiakkaiden kanssa.
    Toki kaikkea ei pidä eikä tarvitsekaan laskea kävijämäärillä, mutta asiakasraadin avulla museo voi myös lisätä vaikuttavuuttaan alueella.
    Meillä on asiakasraadissamme Lappeenrannan nuorisovaltuuston valitsema henkilö, jotta saisimme myös nuorten ääntä esiin.
    Päivi

    VastaaPoista