Sijaitsiko Imatran Koivuniemessä ruokolahtelaisten keskiaikainen kalmisto?
Sain keväällä yhteydenoton Imatran Saarlammella sijaitsevaan Koivuniemeen liittyen. Soittaja halusi keventää omaatuntoaan. Vuonna 1992, tehtäessä viemäröintiä Koivuniemessä, eräältä pihamaalta oli löytynyt ihmisen luurankoja. Muut tapahtumaa 1990-luvun alussa todistamassa olleet olivat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen, ja kertoja halusi välittää tiedon löydöstä eteenpäin. Luut olivat tulleet esiin kaivinkoneen kauhaistessa maata, putoilleet koneen kauhasta ja vierineet kuopan reunoilta sen pohjalle. Löydöstä ei aikanaan ei tehty ilmoitusta eteenpäin, vaan luut peitettiin niille sijoilleen takaisin maahan. Työnjohto vakuutteli, että luut olivat jo tiedossa ja paikka tutkittu, epäilemättä peläten, että urakka viivästyisi, mikäli asiasta ilmoitettaisiin Museovirastoon.
Tarkastelen tässä
blogimerkinnässä Koivuniemen löytöjä osana Ruokolahden seurakunnan syntyä,
josta tulee tänä vuonna kuluneeksi 450 vuotta. Aiemmissa yhteyksissä olen
käsitellyt suojeluarkeologin työnkuvaa täällä.
Tällä kertaa tavoitteeni on esitellä lyhyestä sitä palapeliä, jota arkeologit työssään
käsittelevät ja samalla näyttää konkreettisesti minkälaisia lähdemateriaaleja
arkeologit työssään hyödyntävät.
Kuolleensaari palaa historian
lehdille
Keväällä saamani yhteydenotto oli mielenkiintoinen sattuma. Aiemmin talvella olin käynyt läpi Kansalliskirjaston vanhojen sanomalehtien tietokantaa jäljittäessäni ihmisluulöytöpaikkoja ja törmännyt sanomalehti Wiipurin vuoden 1910 numerossa 135 (23.11.1910) julkaistuun uutiseen, jossa kerrottiin Immolan sahan läheisestä saaresta maantasoitustöissä löytyneistä ihmisluista (kuva 1). Immolan saha sijaitsi nykyisen Koivuniemen kaakkoispäässä alueella, joka oli alun perin oma erillinen saarensa. Molemmat luulöydöt olivat siis suurella todennäköisyydellä löytyneet samasta saaresta, joskaan eivät välttämättä samasta kohdasta. Vuoden 1910 uutisen mukaan paikalta oli löytynyt aikuisen miehen luuranko ja hieman myöhemmin toinen, ilmeisesti lapselle kuulunut pääkallo. Miehen arveltiin kuolleen mahdollisesti riidoissa, sillä kallossa oli luodin tms. aiheuttama reikä. Uutisessa todetaan myös, ettei saarella tiedetä koskaan olleen hautausmaata. Joskus tällaiset asiat unohtuvat nopeasti.
Kuva 1. Wiipurin vuoden 1910 numerossa 135 uutisoitiin Immolan sahan läheltä löytyneistä ihmisluista. |
Koivuniemi vanhoilla kartoilla
Ottakaamme Kansallisarkiston digitaaliarkistosta esiin Ruokolahtea kuvaava vanha pitäjänkartta vuodelta 1781. Tuolloin nykyisin Imatraan kuuluva Koivuniemi oli osa Ruokolahtea, joten niemeksi sittemmin muuttuneet saaret on kuvattu kartassa. Oheisessa kartasta ottamassani kuvaleikkeessä nykyinen Koivuniemi näkyy saarina kuvan keskellä. Saari, josta luut ovat löytyneet, on nimeltään Kuolensari (kuva 2). Mikäli sana tuntuu ensilukemalta oudolta, on hyvä muistaa, että ruotsinkielinen maanmittari ei luultavasti osannut suomea. Hän vain tallensi muistiin paikallisoppaiden kertomat paikannimet. Kaksoisvokaalit ovat aiheuttaneet maanmittarille päänvaivaa ja esimerkiksi sana saari on systemaattisesti lyhentynyt muotoon sari. Lausumalla ääneen Kuolensari, on ehkä helpompi kuulla, mistä sanasta on kyse.
Kuva 2. Imatran Koivuniemen saaret on nimetty vuoden 1781 Ruokolahtea kuvaavassa kartassa: Kuolensari ja Ahosari. Kuolleensaari rajattu punaisella. |
Varmemmaksi vakuudeksi kaivamme digitaaliarkistosta vielä esiin vuosina 1775/1777 laaditun tiluskartan, jossa on kuvattu Salosaaren tilojen maat. Tuolloin Imatran Koivuniemi kuului Mattarilan tilaan, jolla oli kappalaisen puustelli. Itse tiluskarttaan ei ole Koivuniemen kohdalle merkitty paikannimiä, mutta kartan selitysosassa peltojen ja niittyjen nimet on mainittu (kuva 3). Koivuniemen metsät ovat saaneet yhteismerkinnän y4, Mantereen maat sekä Aho- ja Kuolleensaari. 1800-luvulla Kuolleensaaren nimi näyttää unohtuneen, ainakaan sitä ei enää nimetty karttoihin.
Minkälainen hautapaikka Kuolleensaaressa
oli?
Vuoden 1910 uutisessa arveltiin,
että kyseessä saattaisi olla pikkuvihan (1741-1743) aikainen hautapaikka.
Luultavammin kuin satunnaisesta pikkuvihan aikaisesta hautapaikasta,
Koivuniemen tapauksessa lienee kuitenkin kyse kalmistosta, johon on haudattu
paikallisyhteisön jäseniä pidemmän aikaa. Tämän seurauksena saarella oli
paikallisten keskuudessa 1700-luvulla karttoihin taltioitunut, vakiintunut nimi
Kuolleensaari.
Saariin hautaaminen oli tavallista sisämaan järvialueella ja heijastuu edelleen nimistössä monina kuolemaan viittaavina paikanniminä. Hautasaaria tutkineen Juha Ruohosen (2011) kirjoituksen hautasaarista löydät täältä ja Ninni Närväisen (2015) Kangasniemen hautasaaria käsittelevän tekstin täältä. Tietoa hautasaarista löytyy myös Marianna Niukkasen (2009: 72) toimittamasta historiallisen ajan kiinteistä muinaisjäännöksiä käsittelevästä oppaasta. Osa hautasaarista on ollut väliaikaisia hautauksia ennen vainajan kirkkomaahan saattamista, osa lopullisia leposijoja. Hautaaminen hautasaariin oli tavallista 1600-luvun lopulle asti, jolloin hautaaminen muualle kuin kirkkomaahan kiellettiin vuoden 1686 kirkkolaissa, joskin hautaaminen saariin jatkui tämän jälkeenkin. Kuolleensaaren kalmiston vainajien kuolinhetkeksi on kuitenkin perusteltua olettaa 1600-lukua vanhempaa ajankohtaa.
Kuva 4. Koivuniemen eli Kuolleensaaren säilynyttä luoteispäätä nykytilassa syksyllä 2022. |
Kirkkomaalle vai Kuolleensaareen?
Ruokolahden seurakunta perustettiin
vuonna 1572. Tätä ennen ruokolahtelaiset kuuluivat Jääskeen, jonka kirkolle
etäisyyttä tuli Ruokolahden etäisimmistä Saimaan puoleisista kylistä puolisensataa
kilometriä. Idempänä sijaitsevien sisämaan kylien asukkaiden etäisyydet ja
kulkuyhteydet olivat vieläkin pidempiä ja hankalampia. Aulikki Ylönen (1957) on
käsitellyt Jääsken kihlakunnan historiassa pitkien kirkkomatkojen ongelmia. Kirkolle
päästiin käymään vain harvoin ja pitkät etäisyydet hankaloittivat myös pappien
liikkumista, mm. viimeisen voitelun antamista. Ruotsin valtakunnassa Upsalan
arkkipiispa oli jo vuonna 1504 antanut kehotuksen jakaa Karjalan ja Savon
laajat seurakunnat pienemmiksi yksiköiksi, jotta kirkkomatkat olisivat
lyhyempiä sekä asukkaille että papeille, mutta nykyisen Etelä-Karjalan osalta
muutos pienempiin seurakuntiin tapahtui vasta 1570-luvulla Taipaleen ja Ruokolahden
seurakuntien erotessa Lappeesta ja Jääskestä.
Ruokolahden itsenäistyessä seurakunta
sai oman kirkon, jonka ympärillä oli hautausmaa seurakunnan vainajille. Tämä
sijaitsi nykyisen kellotapulin äärellä. Kuten jo vuoden 1910 uutisessa
mainitaan, kirkkomaa on lähellä Koivuniemeä, sillä vesiteitse Koivuniemestä
kirkkomaalle on vain noin kaksi kilometriä. Kauempana seurakunnan toimialueella
on saattanut vielä vuoden 1572 jälkeen olla paikallisia hautausmaita, mutta
läheltä kirkkoa, erityisesti Saimaan piiristä vainajat saatiin vuoden 1572
jälkeen helposti Saimaan rannalla seisseen Ruokolahden kirkon hautausmaahan.
Pohdittaessa Kuolleensaaren ikää,
kalmiston ajoittuminen aikaan ennen vuotta 1572 olisi looginen vaihtoehto
kalmiston käyttöajankohdaksi. Vuoden 1910 uutisen mukaan ”luiden ympärillä ei
tavattu vaatteiden tai muitakaan jäänteitä”. On mahdollista, että syy
löydöttömyyteen on tekninen ja merkkejä arkuista tai vaatteista ei havaittu
maata lapioitaessa, sillä kyse ei ollut tarkasti toteutetusta arkeologisesta
kaivauksesta vaan maantasoitustyöstä. Tässä yhteydessä on kuitenkin
mielenkiintoista todeta, että Lappeenrannasta tehtyjen, ja todennäköisesti juuri
pikkuvihan aikaan ajoittuvien luulöytöjen ohesta on 1900-luvun vanhoissa
sanomalehdissä uutisoitu tavatun mm. vaatteiden ja jalkineiden jäännöksiä,
univormunappeja sekä aikakauden rahoja. On kenties hyvä huomata myös vuoden
1910 uutisen tieto, että luut vaikuttivat jo tuolloin varsin haurailta. Vuonna
1910 keskiaikaiseen kalmistoon haudatut vainajat olivat ehtineet levätä maan
povessa jo yli 400 vuotta, pikkuvihan aikaiset vainajat vain noin 170 vuotta. Kenties
Kuolleensaaren luiden hauraus ja niiden yhteydessä todettu löydöttömyys oli
sidoksissa hautaustapaan, hautavaatteiden maatumiseen ja aikaan, joka oli
kulunut hautausten ja löytöajankohdan välillä.
Lopuksi
Saariin hautaaminen oli yleinen
traditio järvialueella, missä matkat kirkolle olivat pitkiä. Olen esittänyt
mahdollisen selityksen Imatran Koivuniemen Kuolleensaaresta 1910- ja 1990-luvuilla
löytyneille ihmisluille. Kuolleensaaren hautausten ajoittuminen aikaan ennen
1570-lukua selittäisi hyvin, miksi hautasaari sijaitsee vain kahden kilometrin
päässä myöhemmin rakennetulta kirkolta.
Keskiaikaisen kyläkalmiston tai
kylien yhteisen kalmiston sijainti Koivuniemessä laittaisi myös paikoilleen
monta palaa Ruokolahden myöhäisrautakauden, keskiajan ja uuden ajan alun arkeologian
palapelissä. Keskiaikainen kalmisto yhdistäisi mukavasti myöhäisrautakautisesta
asutuksesta kertovat runsaat metallinilmaisinlöydöt kirkonkylän ympäristöstä ja
Salosaaresta, ja toisaalta 1500-luvun puolivälin asutustiedot sekä seurakunnan
itsenäistymisen vuonna 1572. Kuolleensaari saattaa selittää myös osin Ruokolahden
kirkonpaikan valintaa. Edeltävän keskiaikaisen hautasaaren sijainti Koivuniemessä
tarjoaisi luontevan selityksen, miksi myös kirkonpaikka sijoitettiin
1570-luvulla läheisen Pappilanlahden rannalle. Näin kirkosta hautausmaineen
tuli Kuolleensaaren perinteen jatkaja.
Kuolleensaaren ikää pohdittaessa asia
voidaan kääntää myös toisinpäin. Pitkien etäisyyksien vuoksi kaikkia
keskiajalla ja 1500-luvun alkupuolella Ruokolahdella asuneita ja kuolleita ei luultavasti
haudattu Jääsken kirkkomaahan. Jonnekin heidät kuitenkin haudattiin. Kysymys
kuuluukin minne?
Esa Hertell
Arkeologi
Todella mielenkiintoista. Eräs jo edesmennyt vanhus kertoi, että Koivuniemen ohi, Kaukopäähän vievän tien varrella on ollut ruumishuoneen pelloksi nimitetty paikka. Olisi melko omituista, miksi näin lähellä kirkkoa ja siellä ollutta ruumishuonetta olisi ollut samaan tarkoitukseen tarkoitettu rakennus. Olisiko tässäkin kyse todella vanhasta perimätiedosta ja paikan nimi juontuisi jo esim. keskiajalta.
VastaaPoista