Eira Etelä-Karjalan museon labrassa vuonna 1975. |
Museolainen muistelee
Syyskuun alussa eläkkeelle jäi pitkäaikainen työntekijämme,
konservaattori Eira Räisänen, jolle työskentelyuraa Lappeenrannan museoiden
palveluksessa kertyi kunnioitettavat 43 vuotta. Tallensimme Eiran muisteloja
vuosien varrelta ja julkaisemme niistä muutamankin blogikirjoituksen.
Muisteloihin osallistui myös eläkkeelle jo aiemmin jäänyt toimistonhoitaja Ulla
Loisa, joka aloitti työuransa lähes samaan aikaan Eiran kanssa, vain kaksi
viikkoa myöhemmin – täytyy aina muistaa mainita kuka on pitkäaikaisempi työntekijä :D
Henkilökuntaa Taimin eläkekahveilla 1980-90-luvun taitteessa. |
Keskustelujen aiheina olivat muun muassa henkilöstömäärän,
työskentely- ja museotilojen sekä työtapojen ja –välineiden muutokset ja
kehitys. Myös Linnoituksen alueen muuttumisesta ”takapihasta” kaupungin
matkailunähtävyydeksi puhuttiin, ennen museouraansahan Eira ehti myös asustaa
lapsuutensa Linnoituksessa.
Ulla pikkujoulujen tietokilpailu juohtajana 1987 |
Eiran mittava työura alkoi siis vuonna 1975, elokuusta
lähtien vakituisena työntekijänä. Henkilöstön määrä on kasvanut vuosikymmenten
saatossa melko lailla, sillä alkuun työntekijöitä oli viisi: Eiran ja Ullan
lisäksi museonjohtaja ja kaksi siivoojaa, jotka myös toimivat museon
avoinnapitäjinä vuoroviikonloppuisin sekä keskiviikkoisin, jolloin museo oli
iltaan asti auki. Viikolla ei erillistä avoinnapitäjää ollut, vaan Ulla tai
Eira kipaisivat omilta työpisteiltään lipunmyyntiin asiakkaiden saapuessa.
Kaikki näyttely- ja työskentelytilat sekä kokoelmien
säilytystilat sijaitsivat nykyisellä Etelä-Karjalan museolla Linnoituksessa. Itäpuolen
rakennuksessa (nykyisellä perusnäyttelyn puolella) sijaitsi
kulttuurihistoriallinen osasto sekä laboratorio, Eiran ”valtakunta”, joka on
edelleen samalla paikallaan ja suunnilleen samassa asussakin kuin vuonna 1975…
Länsipuolen rakennuksessa, nykyisessä vaihtuvien näyttelyiden tilassa, sijaitsi
taidemuseo. Tämän rakennuksen toimistotiloissa oli Ullan ja museonjohtajan
työhuone, jossa he saman työpöydän äärellä, vastakkaisilla puolen pöytää,
viettivät alkuajat. Myöhemmin näyttelytilan puolelle salin takaosaan
rakennettiin muutama työhuone, jonne johtaja ja vuonna 1976 aloittanut
amanuenssi sijoittuivat.
Eira ja Ulla Eiran 50-vuotiskahveilla Etelä-Karjalan museolla 2003. Keskellä Satu Eiskonen( nyk. Ståhlberg) |
Näyttelyt vaihtuivat tuolloin aika lailla tiuhemmalla
kierrolla kuin nykyisin, parhaimmillaan näyttelyitä saattoi olla vuoden aikana
16 kappaletta. Vaihtuvuus tapahtui taidemuseon puolella, kulttuurihistoriallisella
osastolla näyttelytoiminta oli pysyvämpää. Kesänäyttelyn kesto oli kolmisen
kuukautta ja muiden näyttelyiden kolmisen viikkoa, joskus vähemmänkin.
Näyttelynvaihtoon osallistui koko henkilökunta johtajaa myöten. Vaihdot tehtiin
parissa päivässä, kun entinen näyttely päättyi sunnuntaina niin keskiviikkona
tai torstaina oli jo uuden avajaiset. Eira pisimpänä oli se tyttö, joka
kiipeili tikkaille ja kiinnitteli siimat paikoilleen. Henkilökunta koostui
tuolloin yksinomaan naisista, ja jos näyttelyssä oli jotain oikein raskasta ja
painavaa, oli lupa kutsua palomiehet apuun! Heidän käyntejään varten kasattiin
työlistaa myös muista raskaista taakoista, ja ilomielin he kuulemma aina apuun
saapuivat.
Näyttelyt painottuivat nykyistä useammin paikallisten taiteilijoiden
näyttelyihin ja ne olivat usein myyntinäyttelyjä. Taiteilijat itse toki
osallistuivat myös pystytykseen. Vuosittain järjestettiin Lappeenrannan
Taideyhdistyksen näyttely, joka oli paikkakuntalaisten keskuudessa suosittu.
Taideakatemialla, nykyisellä Kansallisgallerialla, oli runsaasti
kiertonäyttelytoimintaa, ja tuolloin lainaksi saatiin useita hienoja teoksia,
joiden lainaaminen tänä päivänä ei luultavasti ole aivan yksinkertaista.
Näyttelytekstien laatiminen ei sujunut aivan niin kätevästi
kuin nykypäivänä. Tekstien kirjoittamista varten käytössä oli kirjoituskone, ja
jos virheitä tuli, piti aloittaa alusta. Mikäli jotain piti kopioida, mentiin
kaupungin monistamoon Raastuvankadulle (ensimmäinen kopiokone museolle tuli
vuonna 1985). Mikäli näyttelyyn haluttiin tekstejä normaalia suuremmalla koolla,
otettiin ”apuun” Letraset – siirtokirjaimet. Kirjaimia oli useita eri kokoja ja
jopa fontteja. Vaaleansiniseltä, leivinpaperia muistuttava paperilta valittiin
haluttu kirjain ja siirrettiin haluttuun paikkaan, yksi kirjain kerrallaan.
Mikäli teki virheen, piti koko teksti aloittaa uudelleen alusta. Ja koska tuote
ei ollut kotimainen, oli kirjainvalikoima sellainen, että useimmiten vokaalit
loppuivat kesken ja jotain muuta kirjainta jäi runsaasti jäljelle. Eipä siinä
muu auttanut, kuin kipittää kaupungille hankkimaan lisää kirjaimia (lienee
sanomattakin selvää, ettei autoa ollut ;)).
Henkilökunta matkailemassa Viipurissa lokakuussa 2010. Eira ja Ulla eturivissä. |
Näyttelynvaihtoihin kuuluivat tietenkin myös
avajaisjärjestelyihin liittyvät asiat, avajaisethan totta kai järjestettiin
jokaisen näyttelyn yhteydessä. Kutsukortit painatettiin, kuoret kirjoitettiin
koneella. Kutsuja lähti parisen sataa, vieraita saapui paikalle yleensä noin 40.
Avajaisia edelsi lehdistötilaisuus, jossa oli kahvitarjoilut, ja avajaisiin
järjestettiin myöskin tarjoilut.
Valtaosa työajasta meni siis tämän näyttelynvaihto-rumban
pyörittämiseen. Taidemuseon siirryttyä uusiin tiloihin vuonna 1986 ja saatua
oman henkilökuntansa Eiran työpanos keskittyi enemmälti
kulttuurihistorialliselle puolelle.
Tähän päätämme muisteloiden osan yksi ja palaamme myöhemmin
asiaan.
Eira Räisästä ja Ulla
Loisaa haastatteli ja jutustelut tekstin muotoon saattoi museoassistentti Noora
Niemi.
Kommentit
Lähetä kommentti