Asiakasraadinjäsenenä ammattilaisten matkassa Pietarissa
Elämä tuo eteen
moninaisia asioita aivan yllättäen. Yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että
aina kannattaa tarttua tilaisuuteen. Josko se mitä kokee on kivaa, voi sitä tehdä
toistekin, ja toisaalta, jos ei, on se hyvä kertakokemuksena. Tällainen tilaisuus minulle koitti, kun pääsin
asiakasraadin jäsenenä osallistumaan seminaariin ja puhumaan Pietariin. Matka toteutui 13–14 toukokuuta.
Ja mistä sitten
puhuin? Asiakasraatilaisuudestapa tietenkin. Itse asiassa puhuimme yhdessä museon
johtaja Päivi Partasen kanssa. Seminaari oli Etelä-Karjalan museon ja Pietarin
Etnografisen museon yhteistyön tulosta, pääteemana asiakkaiden ja erityisesti erityisasiakkaiden
huomioiminen museon asiakkaina. Seminaariin osallistui museoita sekä Suomesta
että Venäjältä ja tilaisuus tulkattiin venäjästä suomeen ja toisin päin. Meidän
esitys siis kertoi, mitä tarkoittaa, että on asiakasraatilainen niin museon
kuin raatilaisen näkökulmasta. Muissa puheenvuoroissa pääsimme kuulemaan ja
kokemaan asioita perinteisten esittelyjen, havainne esitysten ja jopa näytelmän
kautta, siitä miten asioita toteutetaan asiakaslähtöisesti eri museoissa.
Oli mielenkiintoista
osallistua museoalan seminaariin, kun oma ala on toisaalla. Sinällään
ammatilliset seminaarit ovat samanhenkisiä, mukavaa kuitenkin saada ymmärrystä
mitä ajatuksia itärajan molemmin puolin on asiakkaille tarjottavien palveluiden
kehittämisestä. Selvästi positiivinen tahtotila asialle on, tavassa lähestyä on
maiden välillä eroja.
Suomen
delegaatio, johon kuuluin, oli heti alusta alkaen hengeltään mukavan kiva.
Meitä oli kaksi niin sanottua ei-ammattilaista reissussa, mutta missään
vaiheessa ei tullut olo, että emme olisi kuuluneet porukkaan, päinvastoin. Oli
upeaa saada vaihtaa mielipiteitä ja kokemuksia erilaisista asioista niin
museoihin liittyen kuin muuten vain elämään ja arkeen. Elämän makuinen matka
siis. Lopuksi en voi kuin todeta, että harrastaminen kannattaa – aina. Koskaan
et tiedä, mitä saat seuraavaksi kokea, vaikka museossa. (Kuva Lappeenrannan museot)
Marjaana Kareinen on museoille sydämensä menettänyt asiakas ja tällä hetkellä asiakasraadin jäsen
Kommentit
Lähetä kommentti