Arvoisa yleisö, hurmaavat naiset ja arvoisat herrat
Bloggarina
tässä kuussa Avojaloin - 10 elämää Karjalan Kannaksella -näyttelyn
käsikirjoittaja, kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen.
Avojaloin-näyttelyn
avajaisissa 25.4.2015 näyttelyn avasi virallisesti kirjailija Olavi
Paavolainen. Oli hieno elämys nähdä yleisön ilme, kun museotoimenjohtaja Päivi
Partanen kuulutti mikrofoniin, että nyt näyttelyn saapuu avaamaan kirjailija
Olavi Paavolainen… Oli aivan hiljaista, kaikki katselivat ympärilleen henkeään
pidätellen. Siten lasikäytävää pitkin ilmestyi pitkä, tolkuttoman komea mies
tyylikkäässä puvussaan ja kiiltävissä kengissään, savuke imukkeessa, hiukset
öljyttyinä. Ihmiset väistyivät sivuun hänen edestään. Entrée oli ihan juuri sellainen kuin loistavalta Olavi
Paavolaiselta voi odottaakin. Tämä entrée, karismaattinen läsnäolo ja monologin
lataus olivat Paavolaista esittäneen Lappeenrannan kaupunginteatterin
näyttelijän Seppo Kaisanlahden ansiota! Hän otti yleisönsä niin kuin
maailmaanähnyt dandy vain voi. Katsoin Olavia, kuuntelin Olavia ja aika
pysähtyi. ‒ Valokuvasta näkyy sekä minun että näyttelyarkkitehti Taina Väisäsen
onni ja into, kun pääsimme avajaishulinan jälkeen Olavin käsipuoleen…
Olavi Paavolainen
(Seppo Kaisanlahti) Avojaloin-näyttelyn
avajaisissa 25.4.2015 (teksti: Anna Kortelainen)
Arvoisa yleisö,
hurmaavat naiset ja arvoisat herrat,
Lepuutan silmiäni
teissä. Miten toista olisi ihmisen elämä, jos joka päivä olisi tällainen
huhtikuu. Saadessani kutsun näihin avajaisiin ajattelin, että jos vielä olisin
nuori ja hurja, ilmestyisin avajaisiin paljain jaloin. Minä nimittäin pidän
kovasti tästä näyttelyn nimestä Avojaloin.
Tällaisena kevätpäivänä kuljen kernaasti nahkapohjaisissa kävelykengissä, mutta
tiedän kyllä, miltä tuntuu potkaista puristavat kengät pois ja jatkaa matkaa
paljain jaloin pitkin Kannaksen poimuttelevia polkuja. Me 20-luvun nuoret
olimme sikäli vielä radikaalimpia, että me kirmailimme Terijoella ja
Kivennavalla ajan muodin mukaisesti jopa aivan aataminasussa. Huomasin täällä
näyttelyssä aamulla kierrellessäni, että täältä löytyy yksi valokuva minusta ja
siinä minä esiinnyn Terijoen hiekoilla sentään urheilullisessa ranta-asussani.
Olen rakentanut
itsestäni myyttiä ja minä olen oikein mielelläni myyttinen mies. Mutta
Kannaksesta en halua myyttiä. Minä poseeraan, mutta Kannas ei poseeraa eikä
sille tule poseerata, sillä Kannas tietää ja muistaa. Jokaisella meistä on
oikeus omaan mytologiaamme, jos ja kun se antaa meille kaipaamamme, ymmärrettävän
perhetaustan ja muokkaa meille omat henkilökohtaiset juuret. Henkilökohtainen
myytti ei ole keneltäkään pois. Mutta Kannas ei ole myytti. Se on todellinen
maailma, menneisyydessä ja edelleen nykyisyydessä.
Kannakselle sijoittuu
muistoja, joista en koskaan halua puhua enkä kirjoittaa, en nytkään. Meillä kaikilla on rakkaita muistoja, jotka
saavat meidät hymyilemään, mutta myös muistoja, jotka saavat meidät
hätkähtämään ja sulkemaan silmämme. Vaikka se seutu, johon muistot sijoittuvat,
katoaisi ulottuviltamme kuten lapsuus ja nuoruus kaikkoavat, meidän tulee antaa
anteeksi ajalle, historialle, meitä vanhentaville asioille, meitä vanhemmille
sukupolville, meille itsellemme ja meidän seuraajillemme. Sovinnolla pääsemme
vapaiksi, voimme muistella vailla tuskaa, voimme omaksua uutta tietoa vailla
ennakkoluuloja. Meillä kaikilla on omat näyttävät juhlahetkemme, mutta myös
hiljaisuutemme. Kannaksella tapahtui sekä murhenäytelmiä että riemujuhlia,
joskus yhteisesti jaettuja, joskus yksityisiä ja salattuja, joskus sellaisia
tapahtumaketjuja, jotka olivat toisille tragedia, toisille riemuvoitto. Miten
sellaiset hetket tulisi kokea nyt? Ne tulee kokea eri ihmisten näkökulmista,
erilaisten kertojien avulla.
Kotiseudultani
Kivennavalta oli suunnilleen yhtä pitkä matka Viipuriin kuin Pietariin.
Kivennavan pitäjä rajautui idässä Rajajokeen. Äitini puutarhassa Vienolan
kotitalomme mailla kukkivat hänen mielivärinsä: äitini mieliväri oli violetti,
joten puutarhassa oli violetteja leukoijia, leimukukkia, heliotrooppeja ja orvokkeja.
Näissä avajaisissa näette koristekukissa äitini lempiväriä muistutuksena
Vienolan kukkaloistosta.
Jotta sinipuna
loistaisi väkevänä, Vienolassa niiden vastavärikontrastiksi istutettiin
keltaiiriksiä. Myös tässä näyttelyssä väriparit saattelevat meitä, sillä parit
ja vastakohdat, valot ja varjot saavat meidät näkemään elämän kolmiulotteisena;
sekä elämän ennen meitä että meidän oman elämämme juuri nyt.
Tiedättekö, miten
Vienolalle kävi? Veljeni lähti Vienolasta viimeisenä rauhan päivänä ja otti
sieltä talteen vain kaksi valokuva-albumia. Omat joukot polttivat Vienolan
seuraavana päivänä. Mutta valokuva-albumi oli hyvä valinta, kun jotakin oli
evakuoitava. Meillä kaikilla on tämä kokemus: olemme menettäneet jonkun, jolta
nyt voisimme kysyä taustastamme ja suvustamme ja ylipäätään menneestä, mutta
häntä ei enää ole. Jos on kuvia ja esineitä, on jo johtolankoja. Vahvoja,
houkuttelevia johtolankoja on täällä tänään paljon.
Muistot ovat hauraita
kuin Vienolan keittiössä paistetut marengit tai voimallisia kuin joka kevät
aina samaan paikkaan nouseva tulvavesi. Ei kaikkea ole menetetty. En minäkään
ole kadonnut lopullisesti. Muistamme, katselemme kuvia ja esineitä, herättelemme
menneen mielikuvituksessamme. Näyttely on nyt avattu. Tarina jatkuu. Oikein
hyvää avajaispäivää teille kaikille, hyvä herrasväki. Sulkeudun suosioonne.
Kommentit
Lähetä kommentti