Nykyisyyttä tallentamassa
Mitä tarkoittaa nykydokumentointi? Projektitutkija Jani Loijas kertoo!
Nykyisyyttä
tallentamassa
Työskentelin huhtikuun ajan Lappeenrannan museoiden
nykydokumentointiprojektissa, jonka keskeisenä teemana on rajaliikenne Nuijamaantiellä ja Lappeenrannan läpäisevällä Valtatie 6:lla. Mutta mitä nykydokumentoinnilla oikein
tarkoitetaan? Kuvailisin sitä menetelmäksi (tai useiden menetelmien joukoksi), jolla
kerätään ja tallennetaan tietoa ja kokemuksia nykypäivän elämästä, ilmiöistä ja
tapahtumista. Nykyisyyttä on tallennettu kautta aikain, mutta museoiden ja
yliopistojen käyttämänä tutkimustapana nykydokumentointi sai alkunsa 1900-luvun
loppupuolella, kun ymmärrettiin, että tämän hetken ilmiöiden tallentaminen on
tärkeää yhteiskunnan muutoksen yhä kiihtyessä. Tällä vuosituhannella
nykydokumentointi on vakiintunut osaksi museoiden tehtäväkenttää ja sen
merkitys on jatkuvasti kasvanut.
Rajaliikennettä kulkee runsaasti Etelä-Karjalan kautta, ja
tällä seudulla siihen liittyvät ilmiöt – kuten vaikka nuijamaantien varteen
viime vuosina ilmestyneet suuret hallimarketit – näkyvät ja tuntuvat selvästi,
joten aihe on oivallinen nykydokumentoinnille. Taloon tultuani pohdin, miten
lähteä työstämään tätä projektia? Yksi dokumentoinnin keinoista on valokuvaus, ja
hetken ajatuksia pyöriteltyäni oli selvää, että hyvän kuvamateriaalin saaminen tässä
projektissa on tärkeää. Projekti siis suorastaan vaati tekemään lyhyen road
tripin (tai oikeastaan useampiakin).
Ensimmäisen kuvausmatkan päämäärä oli ajaa Nuijamaantien
päästä päähän ja takaisin. Lähtiessä en tiennyt ollenkaan, mistä tai minkälaisia
kuvia tulisi ottaa, vaan tarkoituksena oli kerätä materiaalia intuition avulla. Olen kulkenut Nuijamaantiellä aikaisemminkin, mutta en tutkijan roolissa. Ajatuksena oli nyt valokuvata,
havainnoida ja saada yleiskuva Nuijamaantiestä mahdollisimman vähään
ennakkotietoon nojaten, ja kuvata sellaista, mikä tuntuu sopivalta. Pyrin siis sysäämään aikaisemmat mielikuvani
syrjään, ja lähestymään kohdetta tutkijana intuition ja havainnoinnin avulla.
Mukaan lähti museon valokuvaaja Tuomas, joka otti kymmeniä
valokuvia. Tien päällä kävi nopeasti selväksi se, että käytännön syistä emme
pystyneet pysähtymään läheskään aina, joten kuvaaminen piti useimmiten tehdä
liikkuvasta autosta.
Nuijamaantielle johtavalla rampilla
Käytännön työnjako oli siis seuraava: minä ajoin, ja Tuomas
valokuvasi. Ensimmäinen kiinnostava kuvauspaikka, jonne oli mahdollista
pysähtyä, oli 6-tien ja nuijamaantien kupeessa oleva, kysymysmerkkinä edelleen
pysyttelevä ”Ikean tontti”. Työmaa, jossa työt ovat seisahtuneet, ja joka
odottaa parempia aikoja - myös vilkkaampaa rajaliikennettä - on kiinnostava, ja
aiheeseen liittyvä kuvauskohde.
Näkymä työmaa-alueen portilta
Nuijamaantiellä kuvia tuli otettua tieliikenteestä
itsestään sekä tien varrelta löytyvistä mielenkiintoisista kohteista, kuten kyrillisin
kirjaimin painetuista mainoskylteistä. Niistä huomaa rajan läheisyyden ja
venäläisten merkityksen tälle alueelle.
Tienvarsimainontaa Nuijamaantiellä
Liikennettä
Matka jatkui kuvia ottaen aina nykyiselle raja-asemalle
saakka, jossa vietettiin ilmeisen hiljaista torstai-iltapäivää. Ennen kuin
auton nokka kääntyi kohti Lappeenrantaa, kävimme vielä rajan pinnassa Nuijamaan
kylällä täyttämässä kahvintarpeemme Disa’s fishin kahvilassa sekä ottamassa
muutamia kuvia. Nuijamaalle palasimme vielä myöhemmin paikallisoppaan kanssa,
ja pääsimme myös mielenkiintoiselle kierrokselle Rajavartiolaitoksen väen
mukana, tämän ensimmäisen reissun ollessa pieni pintaraapaisu.
Nuijamaalta löytyvä kaksikielinen kieltotaulu
Paluumatkalla huomiomme kiinnittyi etenkin tien varteen
viime vuosina ilmestyneisiin suuriin hallimarketteihin. Laplandia, Lidl,
Rajamarket ja Disasin suurempi myymälä eivät ole ilmestyneet vahingossa nykysijoilleen,
vaan ne ovat halunneet saada oman osansa rajaliikenteen myötä lisääntyneestä asiakasvirrasta,
joka tosin nyt tuntui olevan laskusuhdanteessa. Kaikissa kaupoissa mainonta on
kaksikielistä, korostetuimmin venäläisyys tuntui huokuvan Laplandia marketista,
sekä Disasista. Niiden parkkipaikoilla olleet autot olivat myös suurimmaksi
osaksi rajanaapureidemme pitkäkilpisiä kulkuvälineitä.
Mustolan Disa´s Fish
Ensimmäinen nykydokumentointimatka Nuijamaantiellä antoi
minulle osviittaa siitä, miten merkittävä vaikutus rajaliikenteellä on etenkin seudun
elinkeinoelämälle, ja mitä odotuksia siihen on ladattu. Lappeenranta on
erityisessä asemassa sijaintinsa ansiosta, ja rajaliikenteen vilkkaus tai
hiljaisuus tuntuu vaikuttavan suoraan moniin täällä tehtäviin investointeihin.
Havaintojeni lisäksi museo sai kuvamateriaalia, jota sittemmin on kertynyt
useita satoja kuvia tätä ensimmäistä reissua seuranneilla roadtripeillä, jotka
ovat ulottuneet aina Imatralta Taavettiin ja rajavyöhykkeelle Nuijamaalla.
Jani Loijas, projektitutkija
Kommentit
Lähetä kommentti