Esihistoriallisten asenteiden museo - tasa-arvoa ja asenteita tutkimassa
Huhtikuun ensimmäiselle viikolle saakka Etelä-Karjalan museossa esillä olevassa Esihistoriallisten
asenteiden museo -näyttelyssä pureudutaan tasa-arvoon ja vanhentuneisiin sukupuolikäsityksiin. Näyttelyssä sukupuoli arvovaltana ja tiukkalinjaisesti
ihmisen paikkaa maailmassa määrittävänä tekijänä on kyseenalaistettu ja vanhanaikaiset
normit ja asenteet on asetettu vitriiniin. Näyttelyn ovat tuottaneet
yhteistyössä Lappeenrannan museot sekä Plan International Suomi, jolta ajatus
näyttelykonseptista myös alun perin tuli.
Näyttely on
kirjoitettu historianäkökulmasta, pyrkien tuomaan esiin tasa-arvon
kehityskaarta. Tähän näkökulmaan päädyttiin osin museon omien kokoelmien vuoksi. Kokoelmia haluttiin hyödyntää ja esillä onkin pääsääntöisesti Lappeenrannan
museoiden omien esine-, kuva-, ja taidekokoelmien poimintoja, jotka pyrkivät
kuvittamaan tasa-arvon kehityskaarta aina esihistoriasta nykypäivän kautta
tulevaisuuteen.
Näyttelyssä
käsitellään tasa-arvoa myös kansainvälisesti Planin tarjoamien
valokuva-aineistojen, sekä Planin ja suomalais-afrikkalaisen kulttuurikeskus
Villa Karon yhteistuottaman lyhytelokuvan avulla. Näillä halutaan muistuttaa,
että vaikka eriarvoisuutta on ollut koko kirjoitetun historian ajan, ovat
ihmiset silti aina pyrkineet kohti tasa-arvoisempaa maailmaa, ja kenties jonain
päivänä on olemassa sellainen maailma, jossa sukupuolta tai tasa-arvoa ei
tarvitse enää miettiä.
Miehet lastaavat Espanjaan lähteviä avustuslaatikoita autoon Lontoossa 1937, kuvaaja: tuntematon, kuva: Plan International.
Näyttely
alkaa kehityskaaren alkupäästä, eli kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä. Sen
puitteissa esitellään, kuinka miehellä ja naisella on muinoin ollut omat
paikkansa yhteiskunnassa ja omat toimensa arkipäivässä.
Metsätyömiehen saha ja Havin saippuapaketti, Etelä-Karjalan museo.
Näyttelyssä
on tässä kohtaa vankilateemainen vitriini, jonka tarkoitus on, edellä mainitun
sukupuolijakauman kuvaamisen lisäksi, tehdä huomio, että tasa-arvo ei ole vain tasa-arvoa
naisille tai sukupuolivähemmistöille, vaan oikeasta tasa-arvosta hyötyvät myös
miehet, kun heidän ei enää odoteta olevan tiettyjen normien mukaisia.
Sukupuolten
eriarvoisuutta käsitellään myös koulutuksen ja työelämän puitteissa, sekä
tarkastellaan kehitystä, jota runsaan sadan vuoden aikana on tasa-arvossa
tapahtunut. Esimerkiksi tyttöjen kouluttautuminen on ollut pitkään varsin
vaatimatonta ja sitä kautta myös heidän myöhemmän iän mahdollisuutensa
työelämässä ovat olleet vaatimattomat.
Myös poikia on
koulutettu eriarvoisesti yhteiskuntaluokan ja varallisuuden mukaan. Jos rahaa
perheellä riitti, myös poika pääsi hyviin kouluihin. Vähävaraisemmissa
perheissä on saatettu kouluttautua isän ammattiin mestari - kisälli
-periaatteella. Osion loppupuolella nähdään jo pientä normien murtumaa, kun
naiset ovat vähä kerrassaan hivuttautuneet perinteisesti miesten hallussa
oleviin töihin.
Tästä
siirrytään tarkastelemaan sukupuolten välisten raja-aitojen asteittaista
murtumista ajan saatossa. Tässä osiossa tuodaan esiin muun muassa sitä, kuinka
joskus voimistelu on ollut ainoa hyväksytty liikunnan muoto tytöille, koska se
on vahvistanut siroa ja sulavaliikkeistä naiskuvaa. Pojat keskittyivät taas
lajeihin, jotka lisäsivät voimaa ja nopeutta. Mutta ajat ovat muuttuneet ja
myös naiset ovat saaneet aloittaa esimerkiksi jalkapalloharrastuksen, vaikka
alkuun sitä kauheasti päiviteltiinkin.
Seuraavaksi
näyttelyssä saavutaan sukupuolen kaksijakoisuuden lopulliseen murtumakohtaan,
kun käsitellään sukupuolen moninaisuutta ja kohdataan museotyön historian
saatossa kokemia vaikeuksia ilmiöiden tasa-arvoisessa tallentumisessa
kokoelmiin. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta on ollut
todennäköisesti aina, vaikka sitä useissa kulttuureissa on alettu ymmärtää
vasta hiljattain. Myöskin Lappeenrannan museoissa, kuten useissa muissakin, on
vasta tällä vuosituhannella nykydokumentoinnin kautta alettu tallentaa
sateenkaarihistoriaa, kun Pride-tapahtumat ovat yleistyneet ja tietoisuus
aiheesta lisääntynyt.
Lopulta
näyttelyssä tullaan tulevaisuuden äärelle käsitellen sukupuolitietoista
kasvatusta. Historian saatossa sukupuoleen liittyvät kasvatuksen normit ovat
muuttuneet, mutta niitä on kuitenkin aina ollut. Lapset on pyritty kasvattamaan
kahteen muottiin riippuen heidän biologisesta sukupuolestaan.
Nukke ja nukenrattaat, Etelä-Karjalan museo.
Nuket
esimerkiksi ovat valmistaneet tyttöjä äidin rooliin ja poikien leikkipyssyt
taasen heitä tuleviksi sotilaiksi. Sukupuolitietoisuus kasvatuksessa
tarkoittaa, että nämä muotit heitetään romukoppaan ja lapsi kohdataan
ensisijaisesti yksilönä ja ilman ennakkoasenteita ja -ajatuksia siitä,
millainen hänestä pitäisi kasvaa. Tämän ja muiden tasa-arvoa edistävien
tavoitteiden saavuttamiseksi on hyvä ymmärtää historiaa ja koettaa sitä kautta
muuttaa omaa ajatteluaan. Juuri siihen tämä näyttely pyrkii.
Anne Tahvanainen
Projektitutkija ja yksi Esihistoriallisten asenteiden museo -näyttelyn tuottajista
Blogikirjoitus on julkaistu myös Plan Suomen blogissa 23.1.2023.
Kommentit
Lähetä kommentti