Etelä-Karjalan kummituksia etsimässä
Uskomustarinat, aaveet ja selittämättömät tapahtumat ovat kiehtoneet ihmismieltä vuosisadoista toiseen. Vakiintuneita kerronnallisia elementtejä ja teemoja sisältävistä kummitustarinoista on ajan juoksussa muotoutunut ehkä rakastetuin ja populaarein osa kaikkien tuntemaa, suusta suuhun kulkevaa, ELÄVÄÄ kulttuuriperintöä. Kummitustarinat koettelevat ja kyseenalaistavat normaalin rajoja; aaveet liikkuvat todellisuuksien välillä, toimivat moraalinvartijoina, osoittavat kalvamaan jääneitä vääryyksiä, saattavat loppuun elämän aikana kesken jääneitä asioita, valvovat muutoinkin maailmanjärjestystä - tai ehkä ihan vaan pelottelevat elossa olijoita huvin vuoksi ja lämpimikseen.
Kummitus edustaa samaa etymologiaa kuin vaikkapa sanat kumma, kummallinen tai kummajainen: entisaikaan kummitus onkin voinut edustaa monenlaista kummallista, ihmeellistä ja outoa. Aina kummitus ei ole edes kummitus vaan esimerkiksi ääni, kosketus, liike tai etiäinen - tai ihan vain tunne siitä, että ympäristössä on jotakin selittämätöntä tai karmivaa.
Kummitustarinoita on kerätty ja tutkittu 1800-luvulta alkaen. Monesti tarinat sijoittuvatkin 1800-luvun loppupuolelle tai 1900-luvun alkuun – aikoihin, jotka ovat vielä riittävän lähellä tarinoitaviksi, mutta riittävän kaukana, jotta niiden yllä on helppo heittää kerros yliluonnollista kuorrutetta. Tarinaperinne ei kuitenkaan ole kuollut nykypäivänäkään, mitä todistavat lukemattomat verkossa elävät keskustelufoorumit, viestiketjut ja kummitusteemaiset sivustot. Jopa nuorison suosimassa TikTokissa löytyy runsaasti videomateriaalia vaikkapa tunnisteilla #kummitus tai #kauhutarina.
Kummitustarinat esittelevät menneisyyttä (ja mikseivät nykypäivääkin) virallisesta historiankerronnasta poikkeavassa, astetta jännittävämmässä ja mielikuvitusta kutkuttelevammassa muodossa. Ne peilaavat aikansa asenteita, ennakkoluuloja, pelkoja ja maailmankuvaa. Vaikka puhe on kalmasta ja yliluonnollisista ilmiöistä, tarinoissa tulevat usein näkyviksi aidot (paikallis)historian tapahtumat, oikeat henkilöt ja eletty kulttuuriympäristö.
Tunnetuimpia eteläkarjalaisia kummitustarinoita lienee 1888 Laurinmäen talossa Parikkalassa meteliä pitänyt ja esineitä lennättänyt Maironiemen piru. Imatran valtionhotellissa kulkee harmaa rouva, Luumäellä Taavetin linnoituksessa ratsastaa upseerinrouva valkealla hevosella, Joutsenon Rauhan Korvenkannassa puolestaan vetää hevonen ruumisvaunuja... Kummitustarinoita Etelä-Karjalasta siis tunnetaan, ja osa niistä on päätynyt SKS:n kansanrunousarkistoon ja sitä kautta erilaisiin julkaisuihin. Kummitustarinaperinnettä alueelta kuitenkin saisi olla enemmänkin dokumentoituna – vaeltavia henkiä löytyy varmasti alueen jokaisesta kunnasta ja nykyaikaan sijoittuvista tarinoista utelias saa aavistuksen vain netin keskustelupalstojen syövereistä.
Jotta tätä kerrontaperinnettä ja yliluonnollisia tarinoita saataisiin talteen, Lappeenrannan museot kerää osana alueellista vastuumuseotyötään loka-marraskuussa verkkolomakkeella kokemuksia ja tarinoita kummituksista koko Etelä-Karjalan maakunnan alueelta. Tarinat voivat sijoittua Imatralle, Lappeenrantaan, Lemille, Luumäelle, Parikkalaan, Rautjärvelle, Ruokolahdelle, Savitaipaleelle tai Taipalsaarelle. Tarinat voivat kertoa nykyajasta tai menneisyydestä – lomakkeelle voi siis yhtä lailla kirjata omia kokemuksiaan kuin vaikkapa isovanhemmilta kuultuja tarinoita.
Vastauksia on lokakuun aikana jo tullut jossakin määrin - kiitokset erityisesti aktiivisille taipalsaarelaisille! Toivomme toki, että marraskuun koleus ja pimeys ajavat muidenkin Etelä-Karjalan kuntien kummitustarinoitsijat liikkeelle ja kirjaamaan kokemuksiaan ja kuulemiaan tarinoita myös tulevien sukupolvien iloksi. Tarinoiden ohella lomakkeeseen on mahdollista liittää myös kuvia vaikkapa tapahtumapaikoista – tai ehkäpä joku uskalikko onnistuu saamaan kuvaan itse kummituksen?
Kerätyt kummitustarinat mahdollisine liitteineen tallennetaan Etelä-Karjalan museon kokoelmiin ja niitä voidaan jatkossa hyödyntää joko sellaisinaan tai soveltuvilta osin (kummitustarinathan tunnetusti elävät!) Lappeenrannan museoiden näyttelyissä, yleisötyössä, viestinnässä ja julkaisuissa.
Kummitustarinakeruun verkkolomakkeen vastausohjeineen löydät täältä. Tervetuloa mukaan tarinantallennustalkoisiin!
Marianna Karttunen
Amanuenssi, alueellinen museotyö
Painetut lähteet:
Europaeus, Mikko (toim.). 2008. Outoja otuksia, kummia kertomuksia – Uskomustarinoita Etelä-Karjalasta. Etelä-Karjalan maakuntalukemisto.
Lampela, Kati (toim.). 2006. Pieni kummituskirja – Tarinoita vuosien takaa. SKS.
Ojanen, Eero. 2017. Suuri suomalainen kummituskirja. Minerva kustannus.
Tikkala, Heikki. 1993. Olevaisen yöpuoli - Vaimosniemen kummitus ja 50 muuta poltergeistia.
Verkkolähteet:
Meuronen, Anniina. Kirjapuntari: Harmaa rouva ja muut kohtalot. Länsi-Saimaan sanomat 26.4.2021.
Nyt oli mielenkiintoinen aihe!
VastaaPoistaKiitos siitä, että olet luotettava oivaltavan sisällön lähde. Kiitos!
VastaaPoista