”Svinhufvud af Qvalstad – aatelissuvun vaiheita” - Sukuhistoriaa museonäyttelyn keinoin
Lappeenrannan museot on alueellinen vastuumuseo, joka huolehtii kulttuuriympäristötyön ja alueellisen museotoiminnan kehittämisestä paitsi Lappeenrannassa, myös koko Etelä-Karjalan alueella. Alueen paikallismuseoiden neuvonta ja ohjaaminen on osa alueellista vastuumuseotyötä. Pyrimme edistämään paikallismuseoiden näkyvyyttä omassa viestinnässämme - muun muassa Elävä museo -blogissa. Toukokuun blogikirjoituksessa Luumäellä sijaitsevan Presidentti P.E. Svinhufvudin kotimuseo Kotkaniemen amanuenssi Annastiina Löppönen kirjoittaa Svinhufvudin aatelissuvun vaiheista ja Kotkaniemessä juuri avautuneen, aatelissukua käsittelevän näyttelyn synnystä.
---
Suomen tasavallan kolmas presidentti P. E. Svinhufvud (1861–1944) ja hänen puolisonsa Ellen Svinhufvud (1869–1953) kuuluivat aateliseen, Ruotsista lähtöisin olevaan, Svinhufvud af Qvalstad -sukuun. Suvun aateloinnista tulee vuonna 2024 kuluneeksi 450 vuotta. Presidentti Svinhufvudin kotimuseo Kotkaniemi Luumäellä juhlistaa aateloinnin muistovuotta suvun historiaa valottavalla museonäyttelyllä. Suvun historiaan paneutui professori Anu Lahtinen, joka käsikirjoitti näyttelyn. Tässä blogikirjoituksessa pohditaan sitä, minkälainen sukuhistoria presidentti Svinhufvudilla oli ja kuinka se muokattiin museonäyttelyksi.
P. E. ja Ellen Svinhufvud Kotkaniemen pihalla.
Kuva: Oscar Lindelöf 1930-luku. Jorma ja Sirkka Svinhufvudin kotialbumi.
Aatelointi – faktaa ja fiktiota
Aatelissuvun
alkuvaiheista on jäänyt elämään museollakin monesti kerrottu tarina, joka
kertoo aatelointiin johtaneesta tapahtumasta sekä suvun nimestä. Sen mukaan Ruotsin
kuningas oli vuonna 1574 metsästysretkellä, kun villisika hyökkäsi prinssin
kimppuun. Metsästysseurueeseen kuulunut paikallinen talonpoika onnistui
estämään hyökkäyksen: tappoi villisian ja pelasti prinssin. Tästä kuningas oli
niin kiitollinen, että aateloi talonpojan, antoi hänelle kartanon ja suvulle
nimeksi Svinhufvud af Qvalstad – sianpää tuskan paikasta. Toisen tarinan mukaan
prinssin pelastajia ja tästä hyvästä aateloituja oli kaksi, ja he kantoivat
villisian pois yhdessä. Päätä piti toinen, Svinhufvud, kun peräpäätä kantoi
toinen, von Knorring.
Näyttelyprojektin
alkaessa pyysimme Anu Lahtista tutkimaan aateloinnin ja myös tämän tarinan
taustoja. Oliko siitä mikään totta? Kuten usein saattaa käydä, tässäkin
tapauksessa kertomus osoittautui tutkittaessa fiktioksi. Se kuitenkin antaa
kuvan aateloidusta suvun jäsenestä rohkeana ja kruunuaan epäitsekkäästi
palvelevana kansalaisena – siis erinomainen pohja tulevalle aatelissuvulle. Mutta
mitä sitten todellisuudessa tapahtui?
Ruotsin
kuningas Juhana III aateloi Per Hanssonin 22.6.1574. Hänen perheessään miehillä
oli tehtäviä eri kaivosseutujen vouteina tai kaivostoimintaa johtavina
vuorimestareina, ja on luultavaa, että aatelointi liittyi näihin ansioihin
kruunun palveluksessa. Kun Svinhufvud suku kirjattiin vuonna 1627 Tukholmaan
vasta rakennetulle Ritarihuoneelle numerolla 117, suvun edustaja Carl Carlsson
eli tuolloin Kvalstan (Qvalstad) tilalla. Hän otti sukunimen, jossa yhdistyi jo
sukuvaakunassa esiintynyt sianpää sekä kartano: Svinhufvud af Qvalstad.
Tarinaan liitetyn von Knorring -suvun aatelointi ei tapahtunut saman vuosisadan
aikana.
Svinhufvud suvun vaakuna. Kuva: Annastiina Löppönen / Kotkaniemen museo. |
Suvun vaiheita
Kun Ruotsi
siirtyi laajojen valloitusten ja suurvaltakauden aikaan 1600-luvulla, Svinhufvud
-suvun jäsenet palvelivat upseereina sotakentillä sekä laivastossa. Kohtalo vei
heitä eri puolille Itämerta ja kauemmas Eurooppaan. Svinhufvudit eivät päässeet
osallisiksi suurvaltakauden aatelin suurista läänityksistä. Jotkut elivät
maatiloillaan ja niiden tuotoilla, mutta monet jatkoivat soturiaatelin elämää
sukupolvesta toiseen.
Svinhufvudin
suku siirtyi Suomen puolelle 1720-luvulla, kun Peter Gustaf Svinhufvud asettui avioliiton myötä
Sääksmäelle Rapolan kartanoon. Rapolan kartano on samalla esimerkki siitä,
miten tärkeät perintötilat saattoivat siirtyä naislinjassa uusiin perheisiin. On
mielenkiintoista huomata, että myös myöhemmin tilojen hoito oli isoilta osin
Svinhufvud -suvun naisten vastuulla. Niin myös Kotkaniemen tapauksessa.
Suomen
siirryttyä Venäjän imperiumin alaisuuteen Svinhufvudin suku pysyi monien muiden
sukujen tavoin Suomessa. Suomi sai oman ritarihuoneensa vuonna 1818, jolloin
myös Svinhufvud-suku kirjoitettiin aatelisten joukkoon numerolla 7. Suku oli
hyvin suomenmielistä, ja esimerkiksi P. E. Svinhufvudin isoisä, lääninkamreeri
P. G. Svinhufvud, kunnostautui suomen kielen puolestapuhujana. Tämän koululaitoksen
ja kansansivistyksen kehittäjän on kerrottu julistaneen: ”Olen syntyjäni
suomalainen ja siksi itsepäinen”.
Aateliset P. E. ja Ellen Svinhufvud
P. E.
Svinhufvud syntyi vuonna 1861 Rapolan kartanossa, kahta eri aatelissukua
edustaneille vanhemmille; Per Gustav Svinhufvudille ja Olga von Beckerille. Aatelinen
tausta ei taannut helppoa elämää tai rikkauksia, vaan Pehr tottui lapsesta asti
taloudelliseen niukkuuteen. Hän jäi lapsena puoliorvoksi isän kuoltua, jolloin
äiti Olga muutti lapsineen Helsinkiin.
1800-luvun
lopulla solmittu avioliitto Ellen Timgrenin kanssa oli perinteinen, siinäkin
mielessä, että muu perhe sopeutui perheenpään tekemiin ratkaisuihin. P. E.
Svinhufvudin poliittinen ura ja päätökset sen myötä veivät perhettä aina
Helsingistä Siperiaan, mutta Ellen pysyi vakaana tukena miehensä rinnalla
vastaten talouden hoidosta ja perhe-elämästä. Ellen turvautui osaamiseen, jota
aatelisneidolle annettu kasvatus tarjosi: hän oli opiskellut kartanon emännän
tehtäviä, ja hän oli hyvin mieltynyt maaseutuelämään. Näitä taitoja Ellen pääsi
myöhemmässä elämässään käyttämään pariskunnalle rakkaassa Kotkaniemessä, jossa
sadan hehtaarin tilalla oli peltoviljelyä, hyötypuutarhaa ja maatilan eläimiä.
Anu
Lahtinen totesi käsikirjoituksessa, että kun ajatellaan P. E. Svinhufvudin
lapsuuden niukkuutta, voi pitää melko luontevana sitä, että aatelisen
puoliorvon lapsuus antoi eväitä myös ”kansanmiehen” asenteelle. Presidenttikaudella
1931–1937 Svinhufvudin tunnusmerkeiksi vahvistui suunniteltu kansanomaisuus,
eikä aatelistaustaa juuri korostettu. P.
E. Svinhufvudin julkisuuskuva olikin mielenkiintoinen sekoitus aateluuden
tuomaa asemaa, jota tarpeen mukaan häivytettiin, ja toisaalta kansanomaisuutta,
jonka pohjalla kuitenkin oli suvun kunniakas historia.
P. E. ja Ellen Svinhufvud vuonna 1917. Kotkaniemen kuvakokoelma. |
Aatelissuvun tarina museonäyttelyksi
Museonäyttely
saa aina alkunsa ajatuksesta, ja tällä kertaa näyttelyn idea lähti liikkeelle
Svinhufvud suvulta, aateloinnin juhlavuoden lähestyessä. Vuonna 1898
valmistuneessa Kotkaniemen päärakennuksessa sijaitseva kotimuseo esittelee P.
E. ja Ellen Svinhufvudin elämää ja Kotkaniemen tilan arkea. Näyttelyissä
painotetaan vaihdellen niin presidentti Svinhufvudin poliittista uraa kuin
henkilökohtaisempaa puolta.
Nyt kuitenkin
laajennettiin ajallista perspektiiviä, ja sukellettiin pitkälle suvun
historiaan aina 1500-luvulle. Suvun aatelista taustaa ja alkuvaiheita ei ole aiemmin
museolla juurikaan käsitelty – joten esillä on Kotkaniemen kannalta jotakin
ihan uutta niin näyttelyn, kuin kenties tutkimustiedonkin valossa. Aiemmin
mainitun kansanmiehen maineen vuoksi Svinhufvudien aatelistausta on kenties
jäänyt vähemmälle huomiolle. Näyttelyn teeman kautta haluttiin avata sitä, mitä
aateluus ja sen 1900-luvulla muuttunut asema merkitsi niin Pehr kuin Ellen
Svinhufvudille.
Kotimuseossa
on perheen aateluus näkynyt vierailijoille lähinnä aatelisvaakunan muodossa
erilaisissa esineissä, ja usein Ellen Svinhufvudin käsityönä. Sianpäällä
koristettu vaakuna, johon suvun nimi pohjaa, onkin eräs näkyvin merkki
aateluudesta. Siksi se haluttiin tuoda esille myös näyttelyssä omana
kokonaisuutenaan. Lisäksi päätettiin nostaa esiin suvun jäseniä aiemmilta
vuosisadoilta ja kertoa heidän kohtaloitaan. P. E. Svinhufvud on eittämättä
sukunsa tunnetuin jäsen ja todellinen päämies, mutta mielenkiintoisia tapauksia
sekä yhteyksiä muihin aatelissukuihin löytyy pitkästä ja vaiherikkaasta
historiasta.
Yhteistyössä sukuyhdistys
Näyttelyn
toteutuksessa päädyttiin siihen, että katsetta ei luoda pelkästään menneeseen,
vaan myös nykypäivään. Näyttely toteutettiin yhteistyössä Svinhufvud af
Qvalstad sukuyhdistyksen kanssa. Sukuyhdistys teetti kyselyn jäsentensä
joukossa siitä, mitä aateluus heille merkitsee, mitä he suvun taustasta
tietävät ja miten aateluus näkyy heidän elämässään, vai näkyykö mitenkään?
Vastaukset antavat mielenkiintoisen välähdyksen siitä, millaista on nykypäivän
aateluus ja sen tuomat henkilökohtaiset kokemukset. Tämän lisäksi näyttelyyn
saatiin esinelainoja suvun jäseniltä, joissa monissa esiintyy suvun vaakuna.
Suvun
vuosisatoja pitkä historia jatkuu edelleen ja toimintaa sukuyhdistyksen parissa
on aktiivisesti. Kenties P. E. Svinhufvudin, Ukko-Pekan, perintönä näyttää sukuun
tulleen hyvin mutkaton ja maanläheinen suhtautuminen aateluuteen. Saatujen
vastausten perusteella voi tulkita suvun jäsenten suhtautuvan positiivisesti
omaan aateluuteensa, vaikkei monikaan nähnyt sillä olevan juurikaan
konkreettista vaikutusta heidän elämäänsä. Nämä vastaukset ovat kuitenkin
mielenkiintoinen esimerkki siitä, kuinka suvun historia vaikuttaa sen jäseniin
ja näkemyksiin omasta taustastaan.
Näyttelyyn Svinhufvud suvulta lainaksi saatuja esineitä: sinettileimasin. Kuva: Annastiina Löppönen |
Näyttelyyn Svinhufvud suvulta lainaksi saatuja esineitä: hopeinen ja kultainen sukusormus. Kuva: Annastiina Löppönen |
Museonäyttelyiden
pyrkimyksenä on avata uusia näkökulmia ja välittää historiatietoa eteenpäin
monipuolisesti ja kiinnostavasti. Kotkaniemen kotimuseo keskittyy vahvasti P.
E. ja Ellen Svinhufvudin henkilöhistoriaan, mutta huomioi aiheensa laajassa
kontekstissa. Siinä missä P. E. Svinhufvudin poliittinen ura ja yhteiskunnassa
tapahtuneet muutokset vaikuttivat perheen elämänkulkuun, on hyvä huomioida myös
sukuhistorian merkitys. Kuten näyttely pyrkii tuomaan esille, suvun asema
aatelisena sukuna ja sen eri vaiheet menneillä vuosisadoilla antavat syvemmän
kuvan myös sen yksittäisistä jäsenistä.
Kotkaniemen
museo on avoinna kesäkaudella 2024: 25.5.–1.9. TI-SU klo 11–17. Kesän
ohjelmasta ja tapahtumatarjonnasta löydät lisää kotisivuilta: www.kotkaniemi.fi.
Annastiina
Löppönen
museoamanuenssi,
Kotkaniemen museo
Blogikirjoituksen
pohjana on käytetty professori Anu Lahtisen laatimaa näyttelykäsikirjoitusta
”Svinhufvudit esimerkkinä aatelisesta suvusta”.
Kommentit
Lähetä kommentti