Unohdetut tulevaisuuden asiakkaat
Asiakkaista on tullut museoiden
muoti-ilmiö. Museon kaikessa toiminnassa pyritään asiakaslähtöisyyteen,
vastaamaan mahdollisimman kattavasti asiakkaiden esittämiin toiveisiin ja tarpeisiin:
museoissa pyritään tarjoamaan sitä mitä asiakas pyytää. Yksi asiakasryhmä
tuntuu kuitenkin unohtuvan kaikessa
asiakaslähtöisyydessä, vaikka kahta museon perustehtävää, tallentamista ja
säilyttämistä, tehdäänkin oikeastaan juuri heitä varten. Unohdettuja ovat
tulevaisuuden asiakkaat!
Vaikka museon kokoelmatyö elää
vahvasti tässä päivässä ja eläviä asiakkaita palvellaankin päivittäin, tärkein asiakas
on kokoelmatyön näkökulmasta tulevaisuuden ihminen. Tätä tulevaisuuden
asiakasta ei vielä ole olemassa, hän ei esitä toiveita, vaatimuksia tai ohjaa museoammattilaisten
tekemiä valintoja. Tulevaisuuden asiakas ei myöskään anna asiakaspalautetta, saatikka
soita museonjohtajalle ja kehu museon henkilökuntaa hyvin tehdystä työstä. Tulevaisuuden
asiakas ei pysty vaikuttamaan, kuten tämän päivän asiakas voi tahtoessaan tehdä.
Kokoelmatyötä tekevän työaika
menee sen miettimiseen mitä tulevaisuuden asiakas haluaisi ehkä kahdenkymmenen,
viidenkymmenen tai sadan vuoden kuluttua nähdä näyttelyssä tai mistä hän
haluaisi tulevaisuudessa tehdä tutkimusta. Kokoelmatyötä tekevän on valittava
mitkä aineistot parhaiten todistaisivat menneisyydestä ja puolustettava
tulevaisuuden asiakasta, jotta kulttuuriperintö säilyisi hänellekin - hamaan
tulevaisuuteen saakka.
Tämän päivän asiakkaat kaipaavat museokäynnillään elämyksiä: toiset haluavat rauhoittumista, toiset taas toimintaa. Joillekin ei riitä esineiden tarkastelu vitriinilasien läpi, vaan he kaipaavat mahdollisuutta kosketella aitoja esineitä, kokeilla miten karkeasta kankaasta oleviin vaatteisiin menneisyyden ihmiset pukeutuivat tai tunnustella miten kirvesmiehen ahkerat kädet ovat uurtaneet työvälineensä varteen likaisen syvän uran. Joku toinen haluaa haistaa merimiehen itämailta tuoman mausteen eksoottisen tuoksun ja kolmas aina uudelleen kuulla Valamon kirkonkellojen soivan merkkinä hävitystä sodasta ja luostarin menettämisestä. Nykyajan asiakkailla on monia toiveita ja vaatimuksia - tulevaisuuden asiakkaan tarpeista emme sen sijaan vielä tiedä.
Kulttuuriperintö katoaa kahdella eri tavalla: esineet kuluvat, kun niitä pidetään esillä ja varsinkin jos niihin kosketaan. Toinen katoamistapa on tallentamatta jättäminen. Keskeistä kulttuuriperintöä jää tallentamatta, jos keskitytään liiaksi tämän päivän asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen sen sijaan, että tallennettaisiin katoavia ilmiöitä. Jos kaikki museon resurssit uhrataan tämän päivän asiakkaan kasvavien tarpeiden tyydyttämiseen, aikaa ei jää käytettäväksi tulevaisuuden asiakkaan hyväksi.
Kulttuuriperintö katoaa kahdella eri tavalla: esineet kuluvat, kun niitä pidetään esillä ja varsinkin jos niihin kosketaan. Toinen katoamistapa on tallentamatta jättäminen. Keskeistä kulttuuriperintöä jää tallentamatta, jos keskitytään liiaksi tämän päivän asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen sen sijaan, että tallennettaisiin katoavia ilmiöitä. Jos kaikki museon resurssit uhrataan tämän päivän asiakkaan kasvavien tarpeiden tyydyttämiseen, aikaa ei jää käytettäväksi tulevaisuuden asiakkaan hyväksi.
Keskustelua on käyty siitä,
miten kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus yhteiseen kulttuuriperintöön. On
jopa kyseenalaistettu, onko museon kokoelmilla mitään arvoa jos niitä ei
esitellä yleisölle. Nykyajan ihmistä vaivaa mentaliteetti, jossa tärkeää on saada
kaikki ja heti. Kyse ei ole ihmisen ahneudesta, vaan ihmisen rajattomasta
halusta kokea ja ymmärtää asioita. Kulttuuriperintö on yhteistä, mutta niin on myös
vastuu sen säilyttämisestä ja säilymisestä. Olisi hienoa jos me tämän päivän
ihmiset itsekkäässä elämyshakuisuudessamme muistaisimme, että myös meidän jälkeemme
tulee muita, jotka meidän laillamme haluavat ymmärtää ja kokea.
Kulttuuriperintö on
katoavaista. Sen vaaliminen tulevaisuuden asiakkaille ei tapahdu itsestään!
Teksti: Reija Eeva
Kirjoittaja työskentelee
Etelä-Karjalan museon esinekokoelmista vastaavana amanuenssina.
Olipa erittäin hyvin kirjoitettu ja antoi ajattelemisen aihetta. Kiitos!
VastaaPoistaNyt tuntuu tosiaan olevan käytäntö että museot panostavat kaikkensa kävijöiden miellyttämiseen ja saavuttamiseen vaikka se kokoelmatyö on tärkeää. Se on kuitenkin tavalliselle museokävijälle näkymätöntä ja siten myös aliarvostettua.